fredag 4 april 2008

MUSIKKLIMATET I UPPSALA

G från junket hamnade igår torsdag i ett samtal om musikklimatet i Uppsala, med några killar i över tonåren. Killarna tyckte att det fanns väldigt få bra band i stan och att dom flesta banden inte kom längre än till replokalen. Nu har ju jag inte direkt nån koll på Uppsala banden. Men jag tyckte att dom överdrev det hela, för så mycket vet jag att det finns mängder med band, sen vet jag ju i och för sig inte hur bra eller dåliga dom är. Men en sak kom jag att tänka på och det är hur få band från stan blir kända för en större publik. Visst vi har ju Flowerkings som antagligen är det mest internationellt kända Uppsala bandet, Kaipa har ju också en ganska stor publik fast dom aldrig spelar live, Diskonto är ett annat band som och så har en stor och trogen publik runt om i världen. Sen har vi en massa band som har haft nån halv hit på nån radiostation, men som sen hastigt och lustigt försvunnet från jordens yta.Kan det vara så att vi är sämre i Uppsala på att repa eller har banden för dålig disciplin? För att ta ett exempel på vad jag menar, skall man börja repa kl.18, då börjar man också att repa den tiden inte kl.18.15. Det är nog en del som rynkar på näsan åt detta, men utan disciplinen är det svårt att göra nåt bra. Sedan måste ju alla medlemmar i bandet också var motiverade att spela om det är en eller fler som inte är det är det ingen mening att ha kvar dom i bandet för dessa medlemmar tar sakta men säkert musten och kraften ur bandet. Tror att många band inte vill, törs göra sig av med dom. En del kanske är kompisar sen lång tid tillbaka och då kan det vara svårt att sparka bort han/hon från bandet. Men gör man inte det så kan man med största sannolikhet glömma en karriär inom rocksvängen.

3 kommentarer:

matterask sa...

alla drar ju for att slippa studenttrasket. Jag vet inte hur manga kompisar som ar helt pisstrotta på uppsala så fort gymnasiet och sen dragit till london, malmo, thailand o skit. klart bandet spricker då.

Perra sa...

Okej, ser bra ut. Far ta diskussionen senare.
Perra o Sonja

RÄVJUNK sa...

Ja, där har du en poäng. Studenterna kan nog vara en orsak. En annan kan ju också var oviljan att upplåta replokaler till banden. Många band får betala oskäligt mycket i hyra för pisslokaler.